dimecres, d’abril 07, 2010

Flors de Edo: samurais, artistes i geishes

Gravats japonesos de la "Biblioteca de la Facultad de Bellas Artes de la Universidad Complutense," exhibits a la Biblioteca Històrica de la "Complutense" en l'exposició "Flores de Edo: samuráis, artistas y geishas" Del 4 de noviembre de 2004 al 10 de enero de 2005.

La col.lecció de gravats de la “Biblioteca de la Facultad de Bellas Artes de la Universidad Complutense, tot i la quantitat, és bastant uniforme en cronologia, temes i artistes, abastant un període aproximat de 20 anys, entre 1851 i principis del període Meiji (1868-1912). Predominen les representacions d'obres del teatre kabuki, però els actors apareixen també fora de l'escenari, gaudint del fresc a Kyoto, contemplant els focs artificials al costat del riu Sumida, o en Edo, visitant els temples. Dos temes destaquen particularment per la seva singularitat i raresa: els gravats shini-i, recordatoris de la mort dels actors, i els anuncis (Kojo) dels actors. Altres grups importants per la seva qualitat són les obres produïdes en Kamigata, així com els gravats Musha-e (guerrers), representats en dues sèries: Biyû Suikôden, inspirada en un relat d'origen xinès, i Taiheiki eiyûden, basada en les guerres civils japoneses del segle XIV. Els artistes també presenten una interessant homogeneïtat: la major part d'ells són membres de l'escola Utagawa, encapçalats per Utagawa Kunis (Toyokuni III), Hiroshige, Kuniyoshi, Yoshitoshi i Yoshiiku



UTAGAWA YOSHIIKU: Taiheiki eiyûden (Contes d'heroisTaiheiki). A. 1867 (Keiô 3), estampa (nishiki-e), 17 x 24 cm

Ukiyo-e
UTAGAWA KUNISADA. UTAGAWA KUNIYOSHI, UTAGAWA HIROSHIGE: [Nishiki-e: estampa de brocat].A. 1847-1854, estampa, 35 x 24,5 cm

Ukiyo-e en Kamigata

Kamigata-e de UTAGAWA SADAHIRO.En: [Nishiki-e: estampes de brocats]. Any 1850-67, estampa, 36x25 cm.

LLIBRE de samurais

[Llibre de samurais] A. 1726, 83 h., 27 x 18,5 cm. Pintat a mà.


Técnica del Ukiyo-e

UTAGAWA KUNISADA, UTAGAWA KUNIYOSHI, UTAGAWA HIROSHIGE: [Nishiki-e: estampas de brocats]. A. 1847-1854, estampa, 35 x 24,5 cm

Nishiki-e

UTAGAWA KUNITERU: Entrada de yokozuna a la sorra. En: [Nishiki-e: estampas de brocats]. Any 1865-67, estampa, 35x24 cm.


L'artista

UTAGAWA KUNISADA: [Ukiyo Matahei, considerat el creador d'Ukiyo-e]. En: [Nishiki-e: estampa de brocat]. A. 1847-1854, estampa, 35 x 24, 5 [


Genji-i. La imatge del príncep Genji
[El príncep Genji]. En: UTAGAWA KUNISADA, UTAGAWA HIROSHIGE: [Nishiki-e: estampa de brocat]. A. 1847-1854, estampa, 36,5 x 25, cm.

Bijing. Les dones belles i Yoshiwara
UTAGAWA KUNISADA, UTAGAWA HIROSHIGE, UTAGAWA YOSHIKAZU, TOYOHARA KUNICHIKA: Haru no akebono [Alba de primavera]. estampa, 36,5 x 25 cm.

Fûkei. El paisatge
UTAGAWA KUNISADA, UTAGAWA HIROSHIGE: [Nishiki-e: estampa DE BROCAT]. A. 1847-1854, estampa, 35 x 24,5 cm.

Teatre Kabuki
UTAGAWA KUNISADA, UTAGAWA KUNIYOSHI, UTAGAWA KUNITSUNA: Susumi choo chin sakari no nanakusa [frescor, llum, prosperitat de set herbes]. estampa (nishiki-e), 36 x 25 cm.

Tipus d'actuació en el teatre Kabuki
UTAGAWA KUNISADA: [Hana kurabe (Comparació de flors)]. A. 1851-52, estampa, 36x25 cm.

Anunci Kojo

UTAGAWA KUNISADA: Haru no akebono (Alba a la primavera). A. ca. 1860. estampa, 36,5x25 cm.


Mesos, dies i hores

UTAGAWA KUNISADA: [Nishiki-e: estampa de brocat]. A. 1850-67, estampa, 36x25 cm.

Els noms japonesos

[Grabado funerario de Ichikawa Danjûro VIII] en Haru no akebono (Amanecer de primavera).127 estampas, 36,5x25 cm.

Musha-e

UTAGAWA YOSHIIKU: Taiheiki eiyûden (Contes d'herois de Taiheiki).
A. 1867 (Keiô 3), estampa (nishiki-e), 17 x 24 cm.

Danza Shakkyo

UTAGAWA KUNISADA: Danza Shakkyo
A. 1849-52, estampa (nishiki-e), 36x25 cm.

Hakkeden


UTAGAWA KUNISADA: Hakkeden
A. 1851-52, estampa (nishiki-e), 36x25 cm.

El períde Edo és una divisió de la història del Japó, que s’estén de 1603 a 1867. El període delimita el govern del shogunat Tokugawa o Edo, que a més a més fou establert oficialment al 1603 pel primer shogun Edo, leyasu Tokugawa.

Durant aquest període es va restringir la influència externa al Japó, tant en política com en la religió i la economia. Solament els xinesos i els holandesos van poder visitar l’arxipèlag durant aquest període, mentre que els homes blancs que no van se acceptats al Japó van ser condemnats a mort. El període Edo va finalitzar al 1867 amb la restauració del govern imperial per part del quinzè i últim shogun Yoshinobu Tokugawa. El període Edo també es coneix per ser el principi de la era moderna al Japó.